Som nyt eller kommende medlem i Midtjysk Model Flyveklub, er der rigtig god hjælp at hente. Mød op til klubaftener og læs mere på siderne Kom godt fra start og Flyveskolen eller forsæt ned af siden.

20140329_122148

Hvad koster det?
Det koster selvfølgelig lidt penge at være ejer af flyvegrej. Selve modellen kan købes som byggesæt med priser startende fra omkring 500 kr.
Prisen på motorer starter fra omkring 400 – 500 kr. En fjernstyringsenhed (radio) kan købes fra ca. 1500 kr., så man skal nok regne med små 2000 – 2500 kr. for at komme i gang. Man kan selvfølgelig også købe brugt, men pas på, der følger som regel ikke nogen garanti med. Mange forhandlere tilbyder startsæt til priser fra omkring 2700 kr. I sådan et sæt er der alt hvad du behøver for at kunne komme i luften.

I Midtjysk Model Flyveklub er klubkontingentet utroligt billigt. Se priser under indmelding.
Medlemskab af Modelflyvning Danmark koster p.t. (2015) 600 kr. pr. år. Juniorkontingent fra 10 år til og med 16 år er på 300 kr. pr. år.

Hvad med forsikring?
Man skal være medlem af Modelflyvning Danmark som er en landsdækkende union der varetager danske modelflysklubbers interesser. Når man melder sig ind i Modelflyvning Danmark får man tildelt et OY-nummer. OY-nummeret er den internationale betegnelse for danske fly. Man bliver automatisk forsikret efter forskrifterne hvilket er en god ting hvis man skulle være så uheldig at forvolde ting- eller personskade med sit modelfly. Se prisen for dette medlemskab ovenfor. Så mangler man lige at være medlem af en modelflyveklub, betale sit klubkontingent – som er forskelligt fra klub til klub – herefter er papirerne i orden for at kunne påbegynde “uddannelsen” til modelflyve pilot.

Hvor kan jeg købe modelgrej?
Der findes mange forretninger over hele landet der handler med modeludstyr. De fleste forhandlere er repræsenteret med egen hjemmeside hvor du kan bestille online.

Hvor finder jeg klubberne?
Du kan se en liste over modelflyveklubber i landet ved at besøge Modelflyvning Danmarks kluboversigt her:
Klubhåndbog – oversigtskort over klubber

Hvordan bygger man en modelflyver?
Normalt køber man et byggesæt, enten her i landet eller i udlandet. Som nybegynder anbefales det at købe sit modelfly her i landet hos en af de førende forhandlere.
De fleste byggesæt indeholder alt hvad der skal til for at gøre modellen flyvefærdig, dog normalt uden motor og radioudstyr. Med byggesættet følger der normalt en byggevejledning som beskriver trin for trin hvorledes modellen skal samles. I mange af vejledningerne er der også billeder så man kan se hvad det er der menes i de forskellige trin. Mange af modellerne er af udenlandsk herkomst, så derfor er vejledningerne normalt på engelsk, tysk eller nogle gange også på dansk. Man kan også “bygge efter tegning” som det kaldes.
Denne byggemetode kan dog ikke anbefales til nybegyndere da det er et meget omfattende projekt. Kort og godt går det ud på at finde ud af hvor meget balsa- og andet træ der skal bruges til modellen. Herefter skærer man selv alt træ ud efter tegningen. Det anbefales som nybegynder at vente lidt med et sådan projekt.

Hvordan lærer man at flyve modelfly?
De fleste klubber tilbyder assistance i form af en hjælper, andre klubber har udpeget instruktører som kan hjælpe dig i gang. Du kan aflægge besøg på Flyveskole siden. Her kan du læse om hvad Midtjysk Model Flyveklub kan tilbyde dig.

Hvad er det sværeste ved at flyve modelfly?
Det er jo nok landingerne!!! De fleste nybegyndere kommer hurtigt efter at kunne flyve modellen når først den er i luften. Normalt øver man forskellige manøvrer sammen med en instruktør således at man bliver fortrolig med modellen. Det næste trin er så at lære at kunne starte.
Den nemmeste møde på dette “problem” er at taxi rundt på pladsen med sin model så man lærer at kontrollere styregrejet når modellen er på jorden. Efterhånden som man har prøvet denne manøvre nogle gange – måske mange gange – taxier man hurtigere og hurtigere, dog uden at modellen letter fra jorden. Når instruktøren syntes at man behersker modellen er det bare med at få modellen airborne. Det gøres faktisk på samme måde som når man taxier rundt.
Nu giver man bare fuld gas og holder kursen ud af banen som ville man taxie til et bestemt sted. Det vil man faktisk også, nemlig ned for enden af banen, men det nås som regel ikke for modellen letter som oftest af sig selv på få kørte meter – specielt nybegynderfly af typen – højvinget.
Landingerne er noget mere problematisk og kan godt tage lidt eller måske lang tid at mestre. Det er jorden man er bange for – klart nok – for det er også her evt. skader og havarier sker. Den metode der som oftest anvendes er at lade eleven flyve lavere og lavere i overskydninger på langs af banen. Man starter med en højde på 15 meter og med halv gas. Når Instruktøren er tilfreds sættes højden nogle meter ned, stadig med halv gas. Efterhånden nærmer man sig jorden og når man kan lave en overflyvning i kun 1 – 2 meters højde er det tid til at lande. Nu er det bare at “tage” gassen hvorefter man vil opdage at flyet begynder at tabe højde.
Kunsten er nu at “lade” som om at man ikke vil lande men at holde flyet 15 cm over jorden. Dette kan ikke lade sig gøre, for pludselig er der ikke mere opdrift i flyet og modellen sætter sig stille og roligt ned på banen. Det er det man kalder for at modellen er “fløjet ud”. Lyder det enkelt? Det er det ikke, men øvelse gør som regel en til en mester. Nogle kan lære det hurtigt, andre skal bruge lidt mere tid, men alle kan lære det.