Midtjysk Modelflyveklub Fora Klubsnak Ziroli Corsair – byggetråd

Viser 30 indlæg - 1 til 30 (af 204 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2336
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så er det tid til endnu en byggetråd. Denne gang er det ikke en ARF model, men en pind for pind model bygget helt fra bunden. Modellen jeg skal bygge er en F4U corsair tegnet af Nick Ziroli.

    Først lige en hurtig fortælling om selve modellen.
    Nick Ziroli tegnede modellen i 1979, og dengang var den blandt det ypperste man kunne få indenfor skala modeller. Den er ifølge Nick selv designet til at være så velflyvene som muligt, og så til at kunne vinde skalakonkurrencer. I 1997 reviderede han tegningen for at den bedre kunne være med til moderne motorer og byggemetoder. Den første model var med fast understel hvor den reviderede tegning er designet til at kunne anvende et Robart luftoptrækkeligt understel.

    Ifølge tegningen er modellen skala 1 : 5.3 men ved at grave lidt rundt på internettet har jeg dog fundet ud af at det er en sandhed med modifikationer.
    Da Ziroli primært har tegnet denne model til at være velflyvende er der små skala forskelle imellem vinge, krop og hale. Det er dog i bagatel størrelsen så det gider jeg ikke ændre på…. If it works – don’t fix it.

    Når modellen engang er helt færdig så skulle den gerne ligne de vedhæftede billeder.

    Yeah that’s right – jeg vil bygge “BIG HOG” fra jolly rogers eskadrillen.
    (Til dem der er disney fan, så er Skipper i Planes fra samme eskadrille)

    Hvis er er nogen der har løst til at blande sig lidt med input og spørgsmål undervejs i tråden, så bare fyr løs 🙂

    #2339
    Axel Handrup
    Keymaster

    For at spare lidt bygge tid er der indkøbt lidt stumper fra Belair kits i England.

    1: laserskåret kit, ribber spanter mm. (sparer mig for estimeret 50-100 timer med dekupørsaven).

    2: Glasfiber motor cowl

    3: Canopy

    4: Byggetegning(1997 udgaven)

    5: Dummy-radial motor med meget høj detaljegrad.

    Kittet, dummymotor, og tegning er netop ankommet på byggebordet…. men cowl og canopy venter til leverance 2 om ca. 1 måned.

    Sammen med tegningen følger en bygge-manual. Den er på fire sider, og efter en gennemlæsning står det klart for mig at det er godt jeg har bygget mange modeller før, for den manual er til meget lidt hjælp.

    I grove træk er byggemanuallen ca. sådan:
    1) find træ
    2) Byg venstre vinge
    3) finde mere træ
    4) Byg højre vinge
    5) Hvis du nu har bygget to ventre vinger, så gentag step 3 og 4.
    .
    .
    .

    Manuallen er dog god til en ting. Der er nemlig en beskrivelse hvor meget balsa, og andet træ man skal ud og købe. Den afslørede at selvom at mange dele var med i kittet fra Belair, så mangler jeg stadigt…..hold lige fast her…. 76 plader balsa og 15 lister. …..76 plader!!!!!

    Så nu er der lagt en ordre ved tyske balsawood.de, så må vi se hvornår de kan sende mig en mindre regnskov.

    #2341
    Axel Handrup
    Keymaster

    Tid til lidt planlægning og en kop kaffe.

    #2343
    Jesper Andersen
    Keymaster

    Det ser da rigtig godt ud alt sammen. Held og lykke med projektet 🙂 Glæder mig til at følge det både her og til klubaftener 🙂

    #2345
    Axel Handrup
    Keymaster

    OK…. planen er som følger:

    Modellen SKAL ikke være en super skala model!!!
    Jeg kommer nok til at gentage den sætning for mig selv mange gange, så jeg tager den lige igen. Den skal ikke være super skala!

    Der er dog et par ting i designet som jeg vil rette/ændre.

    1) Vingen er designet i et stykke. Jeg laver den 3-delt

    2) Vingen skal kunne folde op og ned som originalen(Kæmpe udfordring)

    3) Canopy laves så det kan skydes op og i som originalen(via senderen)

    4) Haleplanet er meget bredt og gør det svært at opbevare modellen, så det skal laves aftageligt i 2 dele.

    5) cowl-flaps er fastlåste i åben position i designet. De skal laves funktionelle.

    6) Vingen skal opdates med skala korrekt stall fix. Den original corsair havde problemer under landing med at den pludseligt stallede på højre vinge. De løste man med en lille trekant limet fast på højre vingeforkant lige ved siden af maskingeværene.

    7) Den originale corsair har en karakteristisk pukkel(krumning) lige bag canopiet. Dette er ikke i designet, men jeg vil prøve om jeg kan lave det uden at ændre vildt meget på konstruktionen.

    8) Den originale corsair (F4U-1A) anvendte en lærredsbeklædt ydervinge. Det var først efter WWII at den fik metal beklædning på alle flader. De kunne dog nogle tricks med lærred da de byggede corsairs. På en eller anden måde lykkes det dem at lave beklædningen så stram at den ikke hænger ned i mellem ribberne.
    Det gør at man ikke kan se ribberne overhovedet. Det eneste der afslører at det er en ribbevinge er at der er tynde metalstrips som er skruet oven på beklædningen for at holde den fast.
    Efter at have læst en masse byggetråde på nettet af personer der netop bygger denne model for at vinde skala konkurrencer, så har de alle problemer med at genskabe en så stram beklædning. De har alle udtalt at hvis de skulle bygge en corsair igen, så ville de fuldbeklæde ydervingen med balsa og glasfiber, og så simulere ribberne med ultra tynde metal/plastic strips der hvor der burde være synlige ribber. Så det vil jeg gøre. Det giver en stivere vinge, og jeg udgår at skulle lave en vinge der er halvt beklædt med lærred og halvt med glasfiber.

    Det er planen….. lad os nu se hvordan det går 🙂

    • Dette svar blev ændret 7 år, 6 måneder siden af Axel Handrup.
    #2347
    Axel Handrup
    Keymaster

    Jeg fald lige over et af stederne hvor andre understøtter punkt 8 i min plan.

    Kopieret fra en forum tråd:
    ***************************************************************************************
    Don,

    I agree with you here, in all thepictures I have of the wing of the -1A in Chino the fabric is so taut that no evidence of any ribs below the fabric was evident.
    Except offcours the pinked tape and the rivets below it, only they hinted there were ribs there.

    The same goes for the elevators, I tested the tautness of the fabric on the 1:1 with my fingers, it is so taut that after painting it almost looks like it is metal.
    The paint on the 1:1 Corsair almost completely fills the weave.

    So I would also just cover the wings and elevators completely and simulate any ribs per the Platt-method.

    Danny

    ***************************************************************************************

    Don, I do not have Ziroli plans but I have built some of them before. I think he lists his sources on the plans………..use that 3 view! If none are listed …….call him and find out! The other one you like the most with all that detail will be picked apart on the table, because Ziroli did not base his drawings on that 3 view…… they are going to hone in on the prop hub first and then move to the cowl, put their finger on the outline and slowly go down the top of the side view looking for canopy outline and whatever is profiled inside the canopy, shape of the fin…rudder outline and any gaps that are see through or notches. then the bottom….. shape and angles of gear, doors etc. Just run your finger slowly around the outline, and look at the plans and the flaws will jump out at you You should try to correct those that are the most obvious

    Top and front are viewed the same way. Pay attention to angles of the gear and doors (side and front)

    After you find out what 3 view be based it on…scan it…… get an enlargement of the 3 view based on the wheel size and have it printed on vellum (that is what I did on my FW)

    Keep in mind that Nick and Vailly build plans to fly as models and they alter things to make it fly better. After all, they do sell a lot of plans, and there are a lot out there flying

    Fred
    ***************************************************************************************

    Så det vil sige at det eneste jeg planlægger at lave lærreds beklædt er sideroret.

    #2348
    Axel Handrup
    Keymaster

    Ahh weekend. Så er det ved at være tid til at komme i omdrejninger. 🙂

    Uden leverancen af træ fra tyske balsawood, er der grænser for hvor meget jeg kan lave. Der er dog et element jeg kan gå i gang med. Halehjulet.

    Ifølge Ziroli så skal der anvendes et robart halehjul, men denne løsning giver 3 store problemer.
    1) halehjuls understellet er meget skala-forkert
    2) Det sidder det forkerte sted på flyveren(se billeder)
    3) Det koster 1280,- (Hvilket er ret dyrt for noget der er forkert)

    Jammen så køber vi da bare et understel der er rigtigt….. NEEEEJ
    For der er kun en lille håndfuld firmaer der laver korrekte understel, og de ved god hvad de vil have for et halehjul ca. 2145,- WOW!

    Så nu er det frem med dremel og loddekolbe, og så bygger jeg selv et skalakorrekt understel.

    #2351
    Axel Handrup
    Keymaster

    Jeg får heldigvis lidt hjælp fra internettet 🙂 Der er nemlig en fantastisk mand der har bygget en super skala corsair i 1/8 og lagt tegningerne ud på nettet. så nu skal jeg bare printe tegningen i 1/5.3 i stedet for og så komme igang. Resultatet burde se sådan ud:

    • Dette svar blev ændret 7 år, 6 måneder siden af Axel Handrup.
    #2361
    Axel Handrup
    Keymaster

    I følge UPS, så skulle der ankomme en 4kg kasse med balsa plader i dag…yeah!. Jeg er lidt spændt på hvor meget de fylder. Når, men mens man venter så kan man jo gøre klar til byggeriet. Jeg får vist brug for et større bord ?

    #2365
    Axel Handrup
    Keymaster

    Og så var der balsa… en enkelt liste har fået lidt knubs i transporten, men ellers ser det fint ud. Det blev bestilt ved balsabar.de og det er ikke sidste kan jeg handler der. Super service. Min første bestilling ved balsawood.de hørte jeg aldrig noget til, så den har jeg afbestilt igen.

    #2367
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så blev rygraden bygget.

    #2372
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så kom rygraden af bygge pladen og op på nogle støtter. Tiden man bruger her på at sikre at det hele er lige og stabilt er tid sparet i sidste ende?

    Spanterne er bare skubbet på plads da de først kan limes når jeg er helt sikker på at der ikke er noget der er skævt ved rygraden.

    Måtte også finde en ny plads til tegningen. Hold nu op den fylder meget.

    #2374
    Axel Handrup
    Keymaster

    Dagens problembarn hedder fs2. Og nej – ikke microsoft flight simulator 2, men derimod fuse side 2. Fs2 er lavet i 3mm krydsfiner og skal bukkes i en dobbelt kurve rundt om kroppen lige ved vingesadlen. Problemet er bare at den overhovedet ikke passer. Efter utallige tests konkluderede jeg at der måtte være noget helt galt.

    1.5 time blev brugt på at opmåle at det arbejde der er lavet indtil nu. Heldigvis var der ikke nogen fejl der.

    Og parten er skåret 100% som den er vist på tegningen. Hmm…. ind til pc’en. Jeg kan ikke være den eneste der har problemer med fs2.

    Ganske rigtigt. Rigtigt mange brokker sig over at den ikke passer, men ingen har en god løsning.

    Efter at have luret lidt mere på tegningen går det op for mig at det er hr. Ziroli der har lavet en tegne fejl. Den del der er vist på tegningen at man skal skære passer 100% med hvordan delen ser ud efter at den er bukket. Men han burde have tegnet den del man skal skære for at den kan bukkes til korrekte form.

    Masser af opmålinger senere lykkes det mig at skære et par nye fs2’er.

    Den nye (rigtige) fs2 er den der ligger bagerst.

    #2376
    Axel Handrup
    Keymaster

    Fs2 monteret…. yeeeeaahh.

    #2378
    Axel Handrup
    Keymaster

    3 uundværlige stykker værktøj i denne byggeprocessen.

    Lille stykke spejl til at kontrollere limninger og alingment.

    Listeskærer.

    Kanyle med hvid lim. Blød tip af krympeflex

    #2384
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så blev den anden side limet. Nu er den snart klar til at komme af støtteklodserne.

    #2387
    Axel Handrup
    Keymaster

    Note til mig selv:

    1) køb flere klemmer…. du har ikke nok

    2) 3mm balsa er ikke nemt at bukke over en kurvet krop….. flykrop. ?

    #2390
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så blev den anden side beklædt. Inden længe så skal der støbes halehjuls lemmen…. Det skal nok blive spændende.

    #2391
    Jesper Andersen
    Keymaster

    Det går da Fremad ?
    Bruger du ikke at fugte balsa’en så den er nemmere år bukke?

    #2394
    Axel Handrup
    Keymaster

    Åh jo… der bliver brugt masser af vand. Men nede ved halen er krumningen altså ret skarp, så det er lidt svært men en 3mm balsa plade. Derfor har jeg valgt at bruge en lidt lettere balsa på halen, da de ikke er helt så stive.

    #2396
    Axel Handrup
    Keymaster

    Lige nu kunne jeg sparke mig selv….. I et svagt øjeblik valgte jeg at save den smule udhæng der var på halen af, og slibe den pæn.

    Men jeg skulle jo bruge det udhæng når jeg støber glasfiber hjullemmen. Hjullemmen skal gå helt ud til det sidste spant, så den skal støbes lidt for stor så der er til at save den til. Når – men så må jeg jo lime et midlertidigt udhæng på inden støbningen.

    #2399
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så blev bunden færdig.

    #2404
    Axel Handrup
    Keymaster

    Fullsize corsair’en har en lang halelem, der er hængslet hele vejen. Jeg ved af dårlige erfaringer at en hængsel-line der ikke er lige…. ikke virker. Så er det jo lidt noget l**t når ens model ser sådan ud.

    • Dette svar blev ændret 7 år, 6 måneder siden af Axel Handrup.
    #2412
    Axel Handrup
    Keymaster

    Så kunne man jo heldigvis bruge en hel aften på at rette det problem.

    Men nu er den klar til at kunne støbe halelem.

    #2414
    Axel Handrup
    Keymaster

    Planen er at haleplanet skal kunne afmonteres for nem transport. Jeg havde indkøbt et 20mm alurør til formålet. Jeg tænkte at jeg ville bruge den som et “vingerør” med 2 dyvler på hver side for at forhindre rotation. Men efter en nærmere analyse af haleplanet droppede jeg denne idé, fordi at haleplanet er relativt tyndt, og et 20mm rør efterlader ikke meget plads til strukturen rundt om den….. så den er skrotte.

    Ny plan. I stedet for et vingerør på 20mm bruges der nu 2 stk på 12mm. På den måde behøver jeg ikke dyvler mod rotation. Men bauhaus er sjovt nok ikke leveringsdygtig i 12mm alurør med tilhørende glasfiber yderdør. Så den må jeg selv lave?

    #2415
    Axel Handrup
    Keymaster

    Mmmm…. vaseline.

    #2417
    Axel Handrup
    Keymaster

    2 lag 49grams glas på diagonal kryds
    2 lag kulfiber tråde.
    2 lag 49grams glas på diagonal kryds.
    1 lags pakketape.

    Det kan ende som et fantastisk stærkt vingerør hvor jeg bruger flere stunder på at rose mig selv for et godt stykke arbejde.

    Eller osse ender det med en ynkelig hulken når glasfiberen sidder urokkeligt fast på alurøret. Det vil tiden vise.

    Forøvrigt…. Alle der læser med er velkomne til at komme med kommentarer og ideer. Ellers bliver det jo ensomt her på forum ?

    #2420
    Axel Handrup
    Keymaster

    Jeg er god…. jeg er bare fantastisk god til at lime glasfiber fast på et alurør. Piv Piv… hulke hulke.

    Forsøg nummer 2 ligger nu og tørrer. Denne gang er alurøret smurt med voks i stedet for vaseline, og så er der lagt en omgang bagepapir rundt om røret inden glasfiberen. Det skulle gerne gøre det nemmere at skille ad efter hældningen. Når bagepapiret fjernes vil der være et mikroskopisk gab mellem glasfiberen og aluminium røret hvilket gør at den ikke så nemt sætter sig fast under daglig brug.

    #2422
    Axel Handrup
    Keymaster

    Uhhhhuuu… yeah… det lykkes!
    Så kan jeg komme i gang med at lave haleplanet.

    #2424
    Axel Handrup
    Keymaster

    Udhæng genetableret. Halen er beklædt med pakketape og vokset med slibemiddel. Mens jeg var igangværende med det, ringede det på døren. Det var pakkepost med 4m2 glasfiber. Så pakken blev hurtigt åbnet og fiberen skåret til. Så nu venter jeg bare på at børnene skal i seng i aften…så skal der støbes halehjuls lemme.

    • Dette svar blev ændret 7 år, 6 måneder siden af Axel Handrup.
Viser 30 indlæg - 1 til 30 (af 204 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.