Midtjysk Modelflyveklub Fora Klubsnak Ziroli Corsair – byggetråd Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd

Axel Handrup
Keymaster

Fik ikke lige opdateret tråden i går, så det må vi lige klare her i dag. Der er ikke sket så meget de sidste dage på grund af sygdom. En rigtig mande-forkølelse havde ramt mig, så jeg ville hellere bruge tiden på at se lidt ynkelig ud. Men det er heldigvis ovre så nu jeg kunne komme i gang med at bygge på haleplanet. Det der ses på billederne er resultatet af 5 timers arbejde. Som sædvanligt er pasformen på noget der er håndtegnet ikke perfekt og nogle ribber måtte justeres lidt. Se billede.

“Men du laver jo ingenting….Hvordan kan den lille smule tage 5 timer”

Weelll – Det har også kun taget omkring 1 time. De resterende 4 timer er brugt på at nær-studere tegningen, og formulere en plan for hvordan jeg vil bygge haleplanet og i hvilken rækkefølge tingene skal gøres.

“Nå – Men så er det vel en god plan, og så er det bare fuldt fart ud over stepperne”

Weelll – Ikke helt, der er stadigt et par detaljer jeg ikke helt har styr på og jeg ikke helt ved hvordan jeg vil angribe. Men nu har jeg besluttet mig for at kaste mig ud i det, og hvis der er noget som bliver forkert, så må jeg bare lave det om på et andet tidspunkt.

Hele problemet ligger i at jeg vil lave halen aftagelig.
Det betyder følgene konsekvenser:

Der skal laves vingerør i center delen af haleplanet og “Hovedbjælken” kan derfor ikke være gennemgående i hele længden af haleplanet.
Uden den gennemgående hovedbjælke så kan den normale bygge vejledning/procedure ikke anvendes.

Da halen skal tages af skal der laves en kobling til trækket på haleplanet som ikke er limet i. Denne kobling SKAL ligge i centeret af hængsellinen, da den skal rotere om 5 punkter (Højderors-indgreb, Stabilisering ved halerod, Trækhorn, Stabilisering ved halerod, Højderors-indgreb)

Men der er ikke plads til et koblings punkt på hængsellinen grundet den måde hængslerne er lavet på. Ydermere sidder roret fast for altid når hængslerne er limet, og det vil ikke være muligt at skille det ad.

Derfor skal hængsler og hængsellinen re-designes så roret kan tages af for reparationer og service. Dette er en kæmpe ændring af hele haleplanet.

Alle disse ændringer forsøger jeg at jonglere i hovedet uden at have en konkret tegning eller plan.

• Dette svar blev ændret 9 years, 9 months siden af Axel Handrup.