Midtjysk Modelflyveklub › Fora › Klubsnak › Ziroli Corsair – byggetråd › Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd
Så blev røret til siderortrækket sat fast i sideroret. Der er samtidigt blevet forberedt til trimklappen, som er en tro kopi af konstruktionen fra højderoret. Det er nu 3! gang jeg laver dette, så der er ved at være en vis mængde rutine i det. Det tog da heller ikke mere end 10-15 min.
Til slut er der gjort et forsøg på at udslide kuglelejerne i min multisliber. Den totale vægt besparelse er på 4g => ca. 10%.
– Kan det virkeligt svare sig. Det er jo kun nogle få gram?????
– Ærlig talt nej. For at være helt ærlig så virker det total åndsvagt, og det giver ikke mere fornuft når man regner på matematikken bag det.
Corsairen har en kort snude, så der skal meget til at udbalancere den store hale. Forholdet er ca. 1:4. Så total vægtbesparelse er 4g+4*4g= 20g.
Jeg lavede samme letning på de to haleplaner så nu er vi på 60g besparelse totalt set.
Der er bare et stort problem. Når først finnen er beklædt så kan jeg ikke fortyde og gå tilbage og lette den hvis jeg ønsker det – Derfor gør jeg det alligevel. I sidste ende så sparer jeg måske flyveren for en total vægt på 0.5 kg. På en flyver der kommer til at veje 17-20kg har det ikke den store effekt, men lidt har også ret 🙂