Midtjysk Modelflyveklub › Fora › Klubsnak › Ziroli Corsair – byggetråd › Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd
Nu er der endeligt sket lidt mere, efter flere ugers stilstand.
1: Da jeg ikke lige kunne overskue hvad jeg havde gang i da jeg satte projektet til side for flere uger siden, valgte jeg at gå igang med noget helt andet. Nemlig adgangslemme til siderors trækket. Der er en på hver side af roret, præcis som på den originale. De var rimeligt tidskrævende at fremstille, da de skal underfræses ind i balsaen. Ignorer skuerne. Jeg er midlertidigt løbet tør for 2mm undersænket ligekærv skuer. Heldigvis ankommer der snart 400stk med posten. Så skulle der gerne være nok til resten af flyveren 🙂
2: Dernæst angreb jeg canopy rails…. nååå ja… det var det jeg havde gang i inden pausen. Efter meget hovedbrud og masser af målinger fik jeg fabrikeret en slæde der kan bevæge de to rails rimeligt friktionsløst. Dernæst skulle jeg til at montere en servo der kan drive slæden.
Men ak. Så nemt skulle det jo ikke være. Jeg har brug for en bevægelse på næsten 15cm. Hvis jeg blot monterer en lang servoarm bliver bevægelsen meget hakkende da servoer ikke er designet til så lange udslag. Så jeg begyndte at bygge en servo om til kontinuerlig rotation. Det er i princippet ikke så svært, men jeg valgt selvfølgeligt en miniservo til formålet. DER ER IKKE MEGET PLADS I SÅDAN EN!!!! Så efter at have fuldstændigt ødelagt 2 sprit nye servoer valgte jeg en anden rute. GOOGLE TO THE RESCUE. Jagten er nu gået en på en servo med minimum 180graders rotation eller endnu bedre 360graders rotation. Planen er at lave et wire træk på slæden så tromlen på servoen skal bare tilpasses rotations længden af den valgte servo. Men en sådan søgning forgår bag en PCskærm, så det må vente.
3: Min støbning af canopiets støtterammer, blev rigtig flot. Men den var altså lidt til den tynde side. Så der er nu lagt 4 lag glasfiber uden på de 4 der var der i forvejen.
4: Mens det tørrer så skulle der også fabrikeres et cockpitgulv. I min naive lille verden havde jeg forstillet mig at dette var en 2-timers opgave. JEG TOG FEJL. Gulvet kan nemlig ikke komme ind og ud af kroppen som jeg havde forestillet mig. Så i stedet for at bygge et gulv på bordet og så tilpasse den og montere den i kroppen, så skal alt bygges nede i kroppen. Det viste sig at være en rigtig lorte opgave. Der er alt for mange spanter og rør man skal uden om, men værst af alt så betyder der også at gulvet skal males mens det sidder i kroppen. Øv Øv. Gulvet er lavet af ABS plade og firkantede ABS stænger. Stængerne er formet i en træform der bliver varmet i oven ved 170 grander i 2 min. Så bliver ABS’en blød og sætter sig i den nye form. Gulvet er ikke limet endnu men bare prøvesamlet. Det er desuden også kun første del af gulvet, da der skal være en sektion mere foran. Jeg magtede ikke at lave gulvet i et sykke da det ville blive for svært at komme rundt om spanterne.
Nååååå Ja….. Også fik jeg også lige repareret skaderne efter at en stor F3B svæver faldt ned af væggen og gik tværs igennem forkroppen på corsairen 🙁
-
Dette svar blev ændret 7 years, 9 months siden af
Axel Handrup.