Midtjysk Modelflyveklub › Fora › Klubsnak › Ziroli Corsair – byggetråd › Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd
Okay okay….. Det viser sig at være tæt på umuligt at skaffe 6061-T6 aulminium. Med mindre jeg vil købe en plade på 2x3m til 5000kr. Det vil jeg ikke!!!
Men jeg har fundet 6063-T5 auluminiun i stang form i kina. Målene er helt perfekte det skal bare skæres til i længden. Desværre har 6063-T5 ikke helt samme styrke, så jeg var nød til at regne lidt mere seriøst på det, end blot en række tommelfinger matematik og sikkerheder lagt sammen. (Jeg fandt også en regne fejl i min gamle beregning :-)).
Den nye beregning siger at hængslet kan holde til 305kg inden brud. Hvilket svarer til 41kg på vingetippen. Permanent deformation af hængslet burde ske ved 32kg. Dette er baseret på materiale værdier, og der må forventes en vis variation i det eksakte materiale. De skiver at værdien er ca. +/-10%, så jeg regner med +/20% for at være sikker. Det giver en hængselstyrke på 244kg, og en maks belastning på vinge tippen på 34kg for brud(26kg for deformation).
Det burde altså være godt nok!!!!! Flyet kan bære sin egen vægt i vingetippen hvis man holder den som en DLG 🙂