Midtjysk Modelflyveklub › Fora › Klubsnak › Ziroli Corsair – byggetråd › Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd
Jeg besluttede mig lige for at arbejde lidt på motor fundamentet. Meget simpel opgave. Følg planen/tegningen.
Først blev der lagt top og bund på motor boksen i henhold til tegningen, og dernæst lavet forstærkningslister til at holde motor fundament pladen.
Pladen er blevet lamineret op af en række 3mm krydsfiner og tilpasset til hullet. Inden jeg limede den endeligt i ville jeg kontrollere at den er i den rigtige vinkel.
I følge tegningen skal den monteres 2.5 grader på skrå for at give højretræk på motoren. Dette er dog ikke aktuelt for mit vedkommende da jeg har bygget en vinkel i installationen af sidefinnen og jeg kan derfor montere den helt lige. Der er også indbygget et nedaftræk på 1,2 grader hvilket jeg bibeholder. Det sjove er at kun nedad trækket er en del af Ziroli’s konstruktion, sidetrækket skal man selv sørge for. Så i teorien skal jeg blot montere motor pladen flat i hullet og så passer alt.
Min kontrol måling viste dog et lidt andet billede. Nedad trækket var OK, men boksen stod til et venstre træk på 1-1.5 grader. Så jeg havde nu to muligheder.
1: Lim pladen i og sæt en spændeskrive mere i den ene side af motoren så skævheden bliver rettet op. Smil og vær glad!
Eller
2: Bruge 3-4 timer på gentagende opmålinger og tilpasning af motorpladen, for at få den til at passe til den ramme der viser sig at være skæv på trods af at den er lavet som på tegningerne.
NATURLIGVIS VALGTE JEG LØSNING 2!
Nu sidder det spot-on med 0 grader sidetræk og 1.2grader nedad træk.