Midtjysk Modelflyveklub Fora Klubsnak Ziroli Corsair – byggetråd Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd

Axel Handrup
Keymaster

Så er det vist tid igen.

Jeg har for første gang været tvungen til at begår hærværk ved mine tegninger. De er simpelthen for store til at kunne have på bordet. De to vinger tegninger er derfor blevet klippet ud af de store tegninger og lagt på mine byggeplader.

Det har været en udfordring at komme igang med vingen af flere årsager.

1) Manuallen er 100% værdiløs. Sektionen omkring ydervingerne er meget kort. Den beskriver i relative lange vendinger hvordan man lægger tegningen flat på sin bygge plade med beskyttelsesplastik over og pinner hovedbjælken fast. Derefter springer den direkte til teksten “Når vingen er færdig bygget så beklæd den med balsa og lim den fast på centervingen”…. wow det kan jeg ikke bruge til en skid! 🙂

2) Alle ribberne er laserskåret udfra tegningen, men dette hjælper ikke meget når tegningerne er lettere unøjagtige. Der er gået en del timer med at aligne alle delene og justere det hele på plads. Jeg har også fundet en del decideret tegnefejl som måtte rettes til.

Men nu er det lykkes mig at lave grundstrukturen.
En lille udfordring er at jeg snart er nød til at løfte vingerne af bygge bordet da jeg skal lave lidt på undersiden af vingerne. Men lige nu er vingerne meget bløde og jeg kan nemt komme til at vride dem ud af form. Jeg brugte et par timer på at gruble over en løsning, indtil det gik op for mig at der findes en meget nem løsning. En serie af pinde der har nøjagtig samme højde sikre at uanset hvordan vingen vender så holder den formen.