Midtjysk Modelflyveklub › Fora › Klubsnak › Ziroli Corsair – byggetråd › Svar til: Ziroli Corsair – byggetråd
Hej Finn,
Vægten af hele finnen og sideror er pt. på 98g. Det er nok 10 gram mere end jeg håbede på. Jeg tror jeg kan holde den færdige konstruktion på 120g når der er beklædt med glasfiber og lavet de sidste detaljer.
På højderoret er der både trimklapper og booster-taps. Trimklapper er på den originale indiviuelt sat til at give ligeud flyvning ved en given hastighed. Hvor booster-taps er lavet til at mindske belastningen for piloten. Det er helt korrekt at de skal køre modsat af den dominerende bevægelses retning. Se billederne af højderorene – jeg har forsøgt at lave systemet præcist som på den originale, så det burde virke.
Men på sideroret er der kun en stor trimklap og ingen booster-taps. Så jeg laver klappen, men den bliver låst i neutral stilling ligesom dem på højderoret. Jeg vælger at lave trimningen af flyet på hele sideroret i stedet for på trimklapper. Så trimklapperne bliver altså ikke funktionelle.
Der er en sjov lille historie omkring den manglende booster-tap på sideroret. På den originale corsair kunne det kæmpe store sideror godt være alt for aggressiv ved høje hastigheder, så derfor lavede man på nogle af de sidste modeller et delt sideror. Piloten kunne så vælge at frakoble den nederste halvdel af roret når der blev fløjet stærkt og derefter koble hele roret ind igen ved landing og håndtering på jorden. Jeg tror dog ikke det blev den store succes, og corsairen gik ud af produktion kort tid efter så der findes ikke mange af den type.