Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
Martin JakobsenDeltager
Det giver god mening, tak for forklaringen 🙂
Martin JakobsenDeltagerDet ser knippelgodt ud 🙂
Det undrer mig dog at du vælger elektrikerrør, er det ikke ret tungt i forhold til et rør lavet af f.eks. karton?
Martin JakobsenDeltagerJeg følger stadig spændt med og glæder mig til at se vingerne blive til 🙂
Martin JakobsenDeltagerJeg kiggede lige på billederne igen efter din forklaring og nu giver de mere mening 🙂
Den stål pin du bruger, er det en overfladehærdet cylinderstift?
Jeg glæder mig til at høre mere om styrketesten, husk masser af billeder! 🙂
Martin JakobsenDeltagerMan bruger ikke en normal søjleboremaskine til at bore huller med nøjagtig placering, man bruger da en bore-fræser. Og man starter hullet med et stubbor, bedst er det hvis man har et stubbor i den korrekte diameter og et der er beregnet til aluminium (skærevikler og spiralstigning).
De der grater på ydersiden vidner også om et sløvt bor der ikke har skåret hul men næsten bare smeltet hul.
Man bruger sprit some kølemiddel når man bearbejder aluminium, så forhindrer man at aluminiummet smelter fast på skæret.
Martin JakobsenDeltagerHvordan måler du vinklerne med så stor nøjagtighed?
Martin JakobsenDeltagerTil en anden gang du mangler aluminium af en bestemt legering, så tag et kig på: http://www.alu-verkauf.de
Martin JakobsenDeltagerOhh, det giver mere mening med billederne, det bliver skam ganske spændende at følge med i 🙂
Martin JakobsenDeltagerDejligt med lidt opdatering igen 🙂
Hvilke hængsler er der tale om som du skulle beregne på?
Martin JakobsenDeltagerRimelig mærkelig hjemmeside:
Fast bredde så den skalerer ikke efter browseren 🙁
Vægten på de 2 største modeller er “Jannie”…
WTF?
Martin JakobsenDeltagerDet er ikke meget gods producenten af understellet efterlader mellem selve understellet og skruerne der skal holde det på plads – der er ikke mange millimeter træ på den side af skruen der vender ind mod understellet.
Hvor tyk er pladerne? Hvad er der af foranstaltninger i konstruktionen der sørger for at fordele kræfterne ved landing?
Martin JakobsenDeltagerAhh 4x4mm balsa, ok jeg troede den var mindst 8×8 ud fra de billeder jeg så.
Lidt ekstra glasfiber i samlingen sammen med den stump krydsfiner, så skal det nok holde 🙂
Martin JakobsenDeltagerJeg havde lavet en lign. forstærkning i fronten af finnen hvis det var mig. Som jeg skrev tidligere, jeg ville have ladet forkanten af finnen fortsætte ned i kroppen.
Martin JakobsenDeltagerNu kiggede jeg lige tilbage på billederne og det undrer mig egentlig at det er ren balsa der forbinder halen med kroppen, jeg ville nok have lavet noget krydsfiner. Og jeg ville nok også kunne tænke mig at forkanten af finnen gik et stykke ned i kroppen.
Men hvis jeg havde lavet det, så blev det helt sikkert for tungt, så jeg kan jo godt forstå det. 5g her og 10g der bliver til meget oppe i snuden.
Husk at tage en masse gode billeder som du før har gjort så vi alle kan lære noget 🙂
Martin JakobsenDeltagerOkay, hvis halefinnen kan brække sådan rent af ved at kroppen (endda tom uden motor vel?) vælter i bilen, så vil jeg bestemt også se dette som en god ting.
Hvis der havde været glasfiber på, kunne det have reddet den eller ville det kunne have skjult en knækket trækonstruktion eller ville det have været revet over?
Martin JakobsenDeltagerDet ser godt ud. ABS plader og firkant stænger? Og så en speciel plast hæftende maling bagefter eller hvordan? Måske du kunne poste de billeder eller tegninger du bygger cockpit efter 🙂
Martin JakobsenDeltagerDen ser fin ud men jeg tror kun den tager 4 omgange, det må være det der menes med “Turn: 4T”.
Martin JakobsenDeltagerKan du smide et link til den servo? 🙂
Martin JakobsenDeltagerMan kunne jo også lave noget med et wiretræk og en stepper motor styret af en arduino eller lign. Ej, måske en stepper motor er for tung. Måske en mini gear motor med endestop?
Martin JakobsenDeltagerMartin JakobsenDeltagerServo som kan dreje helt op til 3600° (1800° i hver retning):
Jeg har allerede 5stk TD1609S og der er flere på vej.
Jeg har selvfølgelig også USB programmeren men ellers er den her:- Dette svar blev ændret 6 år, 1 måned siden af Martin Jakobsen.
Martin JakobsenDeltagerTak for det.
Min Mustang ARF er født med noget der minder om 2mm sort tråd. Men 1,5mm pianotråd virker som rigeligt, specielt når man laver hængslerne som du gør med 3 plader.
Jeg lavede en hurtig test hvor jeg borede et 1,5mm hul i et stykke printplade med et wolfram bor fra Bungard opsat i fræseren og kørte med max hastighed (3200 omdr/min) og hullet blev perfekt ret og med skarpe kanter. Pianotråden passede perfekt i men gik lidt stramt indtil det lige blev motioneret lidt, så gik det lidt bedre og der er kun lidt modstand, ikke noget en servo ville lægge mærke til. Jeg har desværre ikke et 1,6mm wolfram bor ved hånden som jeg kan teste med, 1,5mm er umiddelbart det største jeg bruger til print.
Martin JakobsenDeltagerSpørgsmål til side 4 ang. dine piano hængsler 🙂
Hvor tyk pianotråd bruger du?
Bruger du noget smøremiddel mellem glasfiber og pianotråd?
Hvad er det for noget rør du bruger som guide? Det ligner kulfiberrør men har du fundet noget hvor pianotråden løber let igennem? For det jeg har liggende som er Ø1,5mm indv. og Ø3mm udv. fra Hobbykarl, der kan jeg ikke presse Ø1,5mm pianotråd igennem, det går alt for stramt. Pianotråden er målt med digital skydelære til 1,50mm.
Martin JakobsenDeltagerDer bliver arbejdet med tiendedele millimeter! Sweet 🙂
Martin JakobsenDeltagerDet klarede du da meget godt – det må også trække noget respekt på byggeforum når nu alle de andre tog den lette vej ud 😀
Martin JakobsenDeltagerTotal nederen 🙁
Martin JakobsenDeltagerJeg har været ved at kigge på vakuum forming førhen til RC biler, men det er lidt omstændigt med ovn osv. men det sværeste på daværende tidspunkt var at finde 1mm tykke lexan (polykarbonat) plader til en fornuftig pris, faktisk var pladerne dyere end et færdigformet karosseri.
Martin JakobsenDeltagerEmail notifikation fixet, no problem 🙂
Jeg købte også et ekstra canopy til mustangen efter jeg læste om en fyr hvor det blæste af. 330kr inkl. fragt, så kunne det ikke svare sig at lave selv når jeg nu ikke har adgang til vakuum forming værktøj.
Martin JakobsenDeltagerFå nu fikset den email notifikation!
Nu er det for sent, men jeg ville have påpeget den mindre forstærkning på det øverste rorhængsel, det ser noget mindre kraftigt ud end de andre og jeg tænker det er her der er mest belastning?
Attachments:
Martin JakobsenDeltagerJeg kan rigtig godt lide konceptet med at tingene kan adskilles.
Af samme årsag kan jeg heller ikke fordrage søm, jeg bruger altid skruer 🙂
-
ForfatterIndlæg